Tags

, , , , , ,


Al bijna twee jaar geleden waren we in Bilbao en bezochten we het Guggenheim museum dat daar sinds een aantal jaar een vestiging heeft. Nu ben ik niet zo’n kunstliefhebber, laat staan een kenner, maar zo nu en dan een beetje cultuur is zeker niet verkeerd.

Voor mij is kunst verwonderen. Als ik me moet afvragen wat iets is, waarom het gemaakt is, wat de gedachte er achter is, dan is het goed. Of het mooi is, is een heel andere vraag. Ik kwam ruim aan mijn trekken daar. Al voor we binnen waren was het de moeite. Schitterend gebouw met een kwijlende van bloemen gemaakte hond ervoor.

Ook binnen zag ik genoeg om me te verbazen. Hangende auto’s, boten vol porseleinen scherven, dode wolven en gedeeltelijk afgemaakte beelden. Fascinerend.

Maar de naam die me twintig maanden later nog steeds is bijgebleven is Sophie Calle. Ik hoef niet eens te zoeken in mijn aantekeningenschriftje, ze heeft indruk gemaakt. Sophie Calle is een fotografe die allerlei bijzonder projecten bedacht. Meer dan alleen een beeld dus. En er hingen prachtige foto’s van haar. Maar het leukste idee vond ik haar project ‘Detective’.

In 1981 at Calle’s request, her mother hired a private detective to follow her daughter, photograph her in secret and record her every movement. It was, in Calle’s words, an attempt ‘to provide photographic evidence of my own existence’. Entitled The Shadow and displayed in the Guggenheim museum in Bilbao, Spain. She spends an entire day aware of her follower whom she writes about in frequent journal entries throughout the day. She writes of this unknown man with a kind of love as she imagines herself “showing” him her favorite places in Paris.

Dus foto’s van haar zelf, zonder dat ze doorheeft dat ze gevolgd wordt, terwijl ze weet dat ze een dezer dagen geschaduwd wordt. Prachtig gegeven. Heerlijke gedachtekronkel. Iemand die zoiets absurds kan bedenken maakt wat mij betreft Kunst met een hoofdletter K. Even zoekend op het web, zie ik dat ik niet de enige ben die het idee goed vond: Review The Detective.

Als je even verder zoekt zijn er zelfs wat foto’s te vinden in dit document. Op de tweede bladzijde. Zelf stond ik met mijn camera in de hand klaar om een foto van de muur te maken waar het project hing, maar werd ik streng toegesproken door een Baskische dame in een uniform die blijkbaar de taak had om toeristen af te snauwen. Ze was er goed in. Achteraf is het project alleen maar mooier geworden omdat ik geen bewijs heb dat ik het gezien heb.

Via NRC.TV een filmpje over deze intrigerende kunstenares:
http://nrc.tv/video/nrcnu_/article1366166.ece/De_kunst_van_Calle?service=Embed

Advertenties