Tags

, ,

 

De toekomst van het onderwijs in Nederland is duidelijk. Vorige week in de Volkskrant een artikel over hoe drie kwart van de begroting van een HBO niet naar onderwijs gaat, maar naar bureaucratie, bonussen en huisvesting. Uit eigen ervaring durf ik te beweren dat het in het MBO niet anders is. Een van mijn grootste ergernissen.

Ook zagen we dat excellente leraren, de top vijf procent per school, niet alleen een bonus krijgen, maar ook nog eens een dag vrij krijgen om aan projecten te werken. Je moet toch iets verzinnen om goede leraren in het onderwijs te houden. Dat die vijf procent per school bepaald worden, en dan ook nog eens door mensen die zelf niet zo goed waren in les geven (managers), dus het doel snel voorbij zal schieten, schijnt er niet toe te doen.

Combineren we dat nog eens met de vergrijzing in het onderwijs en de toekomst voor de kinderen van Nederland is duidelijk. Er wordt minder les gegeven en die lessen worden ook nog eens gegeven door docenten die niet als excellent worden betiteld.

Children are the future, hoorde ik ooit. Maar om diezelfde kinderen ook een goede toekomst te bieden, moet er blijkbaar nog flink gereorganiseerd worden. Ik heb wel een idee. Laat de docent zijn werk doen, zonder een wolk van bureaucratie die boven zijn hoofd hangt. Ga er maar vanuit dat iemand die vrijwillig in deze branche werkt niet alleen gemotiveerd is, maar ook capabel. Elke docent zal het toejuichen wanneer het waterhoofd bureaucratie wordt weggesneden.

Voorlopig is de toekomst van Nederland echter overgeleverd aan de politici en managers van nu: Weinig les door slechte docenten. Je zal maar jong zijn…

Lees ook: Overhead onduidelijk

Advertenties