Tags

, , , , ,

 

Eduardo Saccheri - La pregunta de sus ojosEduardo Sacheri – La pregunta de sus ojos

Een keer per jaar doe ik een poging een boek te lezen in het Spaans. Dat is niet altijd eenvoudig, aangezien mijn beheersing van die taal best redelijk is, maar zeker niet perfect. Daarbij komt als extra nadeel dat er in Nederland weinig Spaanse boeken verkrijgbaar zijn en ik dus moet kiezen uit de beperkte collectie die bij mij thuis staat, ongeveer een plankje.

Om nou willekeurig boeken te bestellen via internet gaat me te ver, ik wil graag wel het idee hebben dat de schrijver of schrijfster de moeite waard is. In 2004 reisde ik door Argentinië, een schitterend land. Natuurlijk dook ik in Buenos Aires de boekhandel in.

Ik was vooral op zoek naar mooie voetbalboeken. De Argentijnse voetbalcultuur sprak me wel aan. Het viel me echter flink tegen. Beperkte keuze en zo op het eerste oog weinig aansprekende titels. Uiteindelijk kocht ik er twee boeken, waaronder eentje van Eduardo Sacheri. Een verhalenbundel over voetbal.

Het bleek een voltreffer. Sacheri schreef schitterend over het spelletje dat miljarden vermaakt. Herkenbaar, zonder in te gaan op de waan van de dag, vooral over jongetjes die op straat voetballen, die categorie. Maar zover ik kon beoordelen met het gevoel van een echte liefhebber, oog voor detail en een prachtige taalbeheersing (al is dat laatste natuurlijk niet eenvoudig te beoordelen voor mij).

Via internet kocht ik nog een boek van hem met verhalen, deels over voetbal, deels niet. Vorig jaar kocht ik zijn eerste roman. Afgelopen zomer waagde ik me er aan. Vakantietijd, niet te veel ruimte in de koffer, elke dag verplicht Spaans spreken, dit was een goed moment om het eens te proberen.

Het viel me niet tegen. Natuurlijk, het duurde tot ver na mijn vakantie aleer ik het boek uitgelezen had, maar ik had niet het idee dat er veel langs me heen ging. Elke bladzijde kwam ik wel woorden tegen die ik niet kende, maar door de context leerde ik zo nieuwe woorden, soms ook niet, maar een boek lezen met een woordenboek er naast spreekt me totaal niet aan.

Het verhaal gaat over een gepensioneerde politieman die een zaak van dertig jaar eerder maar niet uit zijn hoofd kan krijgen. Hij besluit zijn memoires te schrijven, aan de hand van deze moord. Er blijkt veel meer aan de hand te zijn, de zaak is een kapstok om zijn eigen leven te analyseren. En wat is precies de rol van Irene? Is zij de liefde van zijn leven, slechts een collega of speelt ze ook een rol in deze zaak?

Sacheri’s boek bleek te zijn verfilmd, net toen ik de laatste hoofdstukken aan het lezen was, allang weer terug in Nederland, las ik een recensie op de site van de Volkskrant, waarin de film werd aanbevolen. Helaas speelde die niet bij mij in de buurt. Zal over een jaar of twee wel een keer op televisie te zijn gok ik, waarschijnlijk van half een tot half drie ’s nachts. Geen film voor de massa, wel een film voor de liefhebber.

Citaat: “El 30 de mayo de 1968 fue el último día en que Ricardo Agustín Morales desayunó con Liliana Colotto, y durante el resto de su vida recordó no solo de qué charlaron, sino también qué tomaron, qué comieron, cuál era el color del camizón de ella y el efecto hermoso que producía un rayo del sol que le daba de costado, en la mejilla izquierda, ahí sentada en la cocina.” (blz. 24)

Vrije vertaling (mijne): “30 mei 1968 was de laatste dag dat Ricardo Agustín Morales het ontbijt nuttigde samen met Liliana Colotto en de rest van zijn leven herinnerde hij niet alleen waarover ze gepraat hadden, maar ook wat ze dronken, wat ze aten, wat de kleur van haar shirt was en het schitterende effect dat een zonnestraal op haar linkerwang had, terwijl ze samen in de keuken zaten”.

Nummer: 10-055
Titel: La pregunta de sus ojos
Auteur: Eduardo Sacheri
Taal: Spaans (Arg)
Jaar: 2005
# Pagina’s: 317 (10391)
Categorie: Literatuur
ISBN: 978-987-04-1276-2

Meer:
Eduardo Sacheri op WikiPedia
Filmrecensie
Vertaling ook te koop
Lo raro empezo despues (mijn recensie)
Esperandolo a Tito (mijn recensie)
Recensie inclusief PDF download en luisterboek

