Tags

, , , , ,

 

Fjodor Dostojevski - De dubbelgangerAangezien Dostojewski een van de allermooiste boeken aller tijden heeft geschreven (Schuld en boete/Misdaad en straf, afhankelijk van de vertaling), is elk boek van de Rus voor mij automatisch een aanrader. Dat wil niet zeggen dat ik zo snel mogelijk door zijn oeuvre heen wil, wel dat ik zo nu en dan een boek van hem wil lezen.

De Dubbelganger was deze keer aan de beurt, tweedehands aangeschaft jaren geleden, tijd om in te duiken. Het verhaal is simpel, maar zoals zo vaak zit er een laag onder bij Dostojewski.

De hoofdpersoon Goljadkien ziet op een dag iemand op zijn werk lopen die wel heel erg op hem lijkt. Het blijkt zelfs dat de dubbelganger exact dezelfde naam heeft als hij. En aangezien de nieuwkomer hulp nodig heeft, nodigt hij hem uit bij hem thuis.

Vanaf dan gaat het mis. Op het werk blijkt de onbekende zich ineens geliefd te maken bij superieuren en in korte tijd zich op te werken, terwijl onze hoofdpersoon er steeds slechter op komt te staan. Hij raakt geobsedeerd door de vreemde indringer en begint hem te achtervolgen.

Al snel is het in het hoofd van Goljadkien niet meer mogelijk alles netjes op een rijtje te krijgen. Fantasie en werkelijkheid lopen door elkaar heen.

Het boek deed me bij vlagen heel erg denken aan De donkere kamer van Damocles, van WF Hermans, al is dat natuurlijk onzin, aangezien dit boek meer dan een eeuw eerder werd geschreven. En als je je realiseert hoe lang geleden het 1846 was, blijf ik me vaak verbazen over hoe tijdloos Dostojewski (maar ook mijn andere favoriete Russische schrijver Tolstoj) schrijft. Hoe boeken die ontzettend oud zijn, tegelijkertijd nog erg actueel over kunnen komen. Hoe de mensheid wordt neergezet door een goede schrijver en dat het dus blijkbaar niet uitmaakt wanneer het verhaal geschreven is.

Al met al blijft Dostojewski op zijn voetstuk staan, al moet ik ook eerlijk zeggen dat dit niet zijn sterkste werk is. Maar een redelijk boek van een fantastische schrijver is nog altijd veel plezieriger te lezen dan een goed boek van een slechte schrijver.

Citaat: “Dat wil zeggen, ik wilde alleen maar zeggen, Anton Antonowietsj, dat ik rechtuit ga, terwijl ik het veracht langs omweggetjes te gaan, dat ik geen intrigant ben, en dat ik hierop indien het mij tenminste vergund is het aldus uit te drukken, met het volste recht trots kan zijn…” (blz, 102)

Nummer: 10-029
Titel: De dubbelganger (Orig,: Dwojnik)
Auteur: Fjodor Dostojewski
Taal: Nederlands (orig.: Russisch)
Jaar: 1846
# Pagina’s: 224 (5376)
Categorie: Literatuur
ISBN: nvt

Meer:
De Dubbelganger bij Philaletes
Dostojevski op WikiPedia
boekverslag op Collegenet
Weblog Passie voor handen

