Tags

, , , ,

Deel twee van de concertmaand december was een week voor kerst in Deventer het concert van Gotcha. Officieel noemen ze zich nu de Gotcha all stars, zodat iedereen die op enig moment in de band heeft gespeeld weer mee kan doen. Op het niet al te grote podium van Het Burgerweeshuis pasten liefst 12 muzikanten, al moest de drummer van achter plexiglazen schermen toezien hoe de rest zich over het podium bewoog.

DSCF1304

Vanaf de eerste klanken liet men zien dat deze Re-Onion tour niet vergelijkbaar is met de tientallen jarenzestig en -zeventig bands die een greatest hits medley spelen op ouwelullenfestivals. Niet omdat ze eigenlijk geen hits hebben gehad, maar vooral omdat hun muziekstijl, P-Funk zich niet leent voor achterover leunen en gezapig spel. Een strakke bas is de basis, de zanger en rapper doen een leuke wedstrijd voor op het podium, de saxofoon lijkt zijn eigen wereld gecreëerd te hebben, maar past tegelijkertijd toch weer schitterend in de band, het hele podium bruist van de energie, het slaat al snel over op de zaal.

Voor velen in de zaal was het een herkenning, een terugkeer naar het begin van de jaren negentig toen Gotcha in verschillende samenstellingen een viertal albums produceerde, waarbij vooral de eerste twee, niet voor niets opnieuw uitgebracht, een erg hoog niveau hadden.

Maar bovenal was en is Gotcha een liveband, de muziek komt het beste tot zijn recht in nummers als ‘Words and music from da lowlands’ en ‘Matilda da wicked witch’, waarin iedereen op het podium zich volledig geeft en in de zaal hartstochtelijk wordt meegezongen.

DSCF1326

Zelf verbaasde ik me over het aantal nummers dat ik van begin tot eind kon meeblèren (zingen durf ik het niet te noemen). Het waren er niet twee of drie zoals ik vooraf had verwacht. P-Funk in Nederland is eigenlijk altijd een ondergeschoven kind geweest, maar Gotcha laat zien dat de uitzondering op die regel ook bijna twee decennia later nog steeds bestaansrecht heeft.

Advertenties