Tags

, ,

20 klachten heeft de Reisrevue verzameld. Eigenlijk overgenomen, want het zijn Britse klachten. Jan Lokhoff van het blad probeert ook een Nederlandse versie te maken. Er staan zeer leuke klachten in de top 20. Een van mijn favorieten is: “Niemand had ons verteld dat er vissen in de zee zouden zwemmen. Onze kinderen zijn erg geschrokken.” Ook een hele mooie: “Onze vlucht van Engeland naar Jamaica duurde ruim negen uur, terwijl de Amerikanen er maar drie uur over deden.”

In de seizoenen dat ik in het buitenland werkte kreeg ik natuurlijk ook de meest absurde vragen en klachten. De top 20 komt mij dan ook bekend voor. Engelsen die klagen dat het eten wel erg Spaans is, terwijl ze in Spanje zijn, was niet eens een bijzondere. Een hele mooie vond ik ook de Engelsman die zich afvroeg of hij wel in Griekenland was. Het antwoord dat hij op Menorca was, verbaasde hem. “Dat is toch de naam van het appartementencomplex?” klonk het oprecht. We konden niets voor hem doen.

Van mannen die vreemdgingen tijdens hun huwelijksreis tot Duitsers die dachten dat hun Anwalt wel even de vakantie zou terugverdienen omdat ze de eerste nacht overboekt waren, er zit een boek in. Moet ik misschien ook maar eens schrijven. Het herhalen van de Vakantieman uit de jaren tachtig en negentig zou volgens mij zeker een succes zijn. Met je voeten in de Middellandse zee staand op een kaart van Europa Moskou aanwijzen als de plek waar ze op dat moment staan. Geweldige beelden.

Tegenwoordig is het mijn favoriete vak. In het tweede jaar geef ik reisbegeleiding en bezoek ik tientallen welkomstbijeenkomsten in fictieve bestemmingen per schooljaar. En die mag ik altijd eindigen met een rollenspel. Van mislukte excursies tot verzekeringsscams, het blijft leuk om te zien hoe de studenten er mee omgaan. Deze top twintig heeft me trouwens nog wel weer wat ideeën voor volgend jaar opgeleverd. Overigens is een van de eerste regels die ik de leerlingen leer dat de doorsnee toerist zijn hersens op het vliegveld heeft achtergelaten.

In Little Britain konden we de laatste jaren trouwens het toppunt van service zien. Carol Beer laat zien hoe een standplaatshostess ook met klanten kan omgaan…

Advertenties