Tags

, , , , ,

Ramon Stekelenburg - Let me stay for a dayRamon Stoppelenburg – Letmestayforaday (08-038)

Soms is er een boek dat je al een tijdje wil lezen, maar op de een of andere manier komt het er niet van. Dit is zo’n boek. In de handen gehad in de winkel, toch weer laten liggen, over gelezen op internet, weer voorgenomen het te bestellen en uiteindelijk komt het via een boekenring in mijn handen.

De naam Ramon Stoppelenburg kwam ik voor het eerst tegen in de statistieken van mijn web-log. Blijkbaar staat mijn blog in zijn lijstje. Of hij het zelf is, of iemand die via zijn site op de mijne kwam, is mij niet bekend, maar het is wel een leuke manier om sites te ontdekken. Ik las dus over zijn verhaal en was onder de indruk. Er zijn namelijk genoeg mensen met goede ideeën, maar de meeste hebben het niet eens door. Doe maar eens wat met een idee. Dat is precies wat Ramon deed. Hij had het idee voor de website, maar ging toen ook meteen door. Site bouwen, publiciteit zoeken en ook daadwerkelijk op reis gaan.

De site van zijn reis. Voor het boek dus.

Wel is het grappig dat er dan een boek komt, uiteindelijk kon dit idee alleen werken dankzij de kracht van het web, zijn verhalen en foto’s staan daardoor natuurlijk ook op de site. Maar een boek blijkt uiteindelijk toch onvermijdelijk. Of hij het idee nog even wil melken of dat hij zelf het idee heeft dat het boek iets toevoegt, durf ik niet te zeggen. Ik vind een boek altijd tachtig keer beter te verteren dan een website, dus ik was blij dat ik het boek kon lezen en niet al die losse verhaaltjes op zijn site hoefde aan te klikken.

Natuurlijk ben ik ook wel jaloers. De eerste maanden van zijn reis vielen samen met de laatste maanden van mijn lange reis. Ook ik reisde anderhalf jaar door allerlei landen. Ook ik heb aan de kant van de weg gestaan met mijn duim omhoog in Honduras, Nieuw Zeeland en Australië. Maar aan het eind van de reis was ik een spiksplinternieuwe auto armer (niet eens een kleintje) en had Ramon niet alleen geen cent uitgegeven, maar er zo veel contacten en contracten aan over gehouden, dat die reis hem uiteindelijk nog geld oplevert.

Aan de andere kant zie ik ook de nadelen wel. Zoals hij zelf ook aangeeft, je wordt geleefd. Je reisschema wordt bepaald door overnachtingsplekken en sponsors van diverse vervoersmiddelen. Eigenlijk heeft Ramon gewoon een aantal vakanties gehouden, iets anders dan met een rugzak de wereld rondtrekken. Maar goed, dat is het gevolg van zijn keuze, zeker geen verwijt.

Zijn boek is een leuke samenvatting van zijn reizen, van zijn avonturen, van de manieren waarop hij weer naar de volgende plek reisde. Hij heeft geweldig veel meegemaakt, veel gezien en een aantal prachtige landen doorkruist. Mijn complimenten!

Quote: “O nee toch, bij die gekke goudzoeker? Heeft hij je verteld over zijn ontmoetingen met de paus? Of over zijn ruimtemissies die op het laatste moment niet doorgingen en over hoe hij de Koude Oorlog beëindigde door op tijd de juiste telefoonlijnen met elkaar te verbinden in een diepzeeboot in de Atlantische Oceaan? Hij schijnt trouwens ook te weten waar Marilyn Monroe en Elvis Presley zich ophouden.” (Blz. 79)

Nummer: 08-038
Titel: Letmestayforaday
Auteur: Ramon Stoppelenburg
Taal: Nederlands
Jaar: 2004
# Pagina’s: 320 (7193)
Categorie: Reisverhalen
ISBN: 90-413-5052-7