Tags

, ,

In mijn postvakje vind ik wel vaker dingen waarvan ik me afvraag wat ik er mee moet. Ook nu weer een folder. De titel is simpel.“Duidelijke taal”. Ik ben benieuwd. De derde zin is: “Wij werken aan deze doelstelling vanuit wettelijke kaders die we naar onze eigen kwaliteitsstandaarden vertalen.” Hmm. Zou de titel ironisch bedoeld zijn? Toch ziet het uitklapfoldertje er niet zo uit. Dit is een verhaal over de strategienota die ik van de website kan downloaden. Juist, hier is dus een collega die zijn eigen product moet verkopen. En kosten nog moeite zijn gespaard. Maar wat ik met het papiertje moet? Laat ik nog eens op zoek gaan naar meer duidelijke taal.

Hoewel de rol van docent als kennisoverdrager van belang blijft, vragen didactische concepten als bijvoorbeeld probleem gestuurd onderwijs en projectonderwijs om andersoortige vormen van examinering.

In de toekomst komen er steeds meer nieuwe aanbieders en arrangementen via de private markt, vaak met een sterk duaal karakter.

De geconstateerde knelpunten anno 2007 vormen de basis voor de programmastructuur, waarbij vijf programmalijnen zijn te onderscheiden: transparante leerwegen, competenties, studieloopbaanbegeleiding, portfolio en effectieve doorstroomorganisatie.

Ach, zo staan er nog wel meer mooi zinnen. Vooral lange zinnen, met bijzinnen en veel komma’s. Maar wat ik er mee moet? Of mijn volgende les er anders uitziet? Lijkt me niet. Ik weet overigens niet eens wat mijn volgende les is. Nog 1 werkdag en het is pasen. Mijn rooster voor na de paasdagen is nog niet bekend.

Duidelijke taal? Mwoah, als je echt duidelijke taal wil, kom maar in de koffiekamer tussen de middag.

Advertenties