Tags

, ,

hallo allemaal,

We hebben een erg leuke tijd gehad in Plettenburg Baai; We hebben geslapen in een erg leuk hotel (12 prachtige kamers): Milkwood Manor; van een NL eigenaar (Cees) die al 50 jaar in ZA woont; een prachtig gebouw dat pal aan het strand ligt.  We zijn hier 2 nachten gebleven. De volgende dag hebben we een geweldige walvistocht gemaakt; eerst werden we de zee in gelanceerd met onze boot en na een half uur varen zagen we inderdaad 3 walvissen!!! (2 grote en 1 kleintje; hun flink uit de kluiten gewassen baby waarschijnlijk) Niet te geloven hoe mooi en hoe dichtbij we ze zagen! Op slechts enkele meters (3-4) van onze boot.Na een half uurtje voeren we weer door in de richting van de zeeleeuwen kolonie; heel veel zeeleeuwen die hier lekker genieten van de zon en de rotsen; het enige dat ze doen is lekker badderen in de zee en dan weer via een golf terug zien te komen op de rotsen om lekker te zonnen. Het enige waar ze voor moeten vrezen zijn de haaien die een zeeleeuw als lekker hapje beschouwen! Er zitten wel honderden zeeleeuwen hier en het gebied is een NP waarin je ook prachtige wandelingen kunt maken.

Na Plettenburg Baai zijn we doorgereden via Oudshoorn naar Mosselbaai. Oudshoorn is de grootste struisvogelstad van de wereld; heel veel stuisvogelfarms waar je de dieren kunt zien en bereiden; We hebben tijdens de rondleiding natuurlijk even op een struisvogel gezeten (fotoshoot moment) maar een ritje hebben we maar aan ons voorbij laten gaan want ze gingen niet echt zachthandig met de dieren om.

Ook nu is de weg weer prachtig en geweldig en we genieten enorm. In Mosselbaai hadden we weer een prachtige B&B met prachtig uitzicht op zee in een oud landhuis. Verder is Mosselbaai ook een leuk stadje. Vanuit Mosselbaai zijn we doorgereden richting Hermanus om nog een keer een boottocht naar de walvissen te maken. Volgens de Lonely Planet gaan alle boten vanuit Gansbaai; dus wij hebben hier onderdak gezocht (anders moesten we weer 50 km terug rijden om bij de boot te komen). Gansbaai is een klein dorpje aan zee met veel B&B’s en een heerlijk restaurantje: Ferango’s . In de middag heb ik (Yolanda) nog even, gewapend met verrekijker en fotocamera, doorgereden naar Duivelsgat net buiten Gansbaai; in deze baai komen de walvissen in de winter (zomer in NL) om te paren en de jongen op te voeden; Geweldig; op slechts enkele meters van het strand zie je de dieren en kun je ze ook horen roepen naar elkaar!! Een walvis maakte een prachtige pirouet in de zee maar helaas is het niet gelukt deze op de foto vast te leggen! Helaas ging de volgende dag de walvis en haaientocht niet door ivm het slechte weer dat op komst is. Dus toen al erg vroeg doorgereden naar Hermanus;

Het slechte weer is uitgebleven want de hele dag heeft de zon geschenen. Aan het eind van de middag kwamen we via Paarl en Franschoek (de wijnroute) aan in Stellenbosch; hier hebben we overnacht in Bonne Esperance; een leuk hotel op enkele meters van het centrum met gezellige restaurantjes; je kunt merken dat het hier al een stuk toeristischer is!

Na onze overnachtig in het wijngebied zijn we doorgereden naar Kaapstad: wat een stad!! We hebben een leuk B&B op loopafstand van V&A Waterfront waar we 2 nachten zullen slapen (de laatste 2 nachten slapen we in Manchester Mansion) We hebben de eerste dag al lekker rondgelopen in deze stad en het slavenmuseum bezocht en een prachtig park. Vandaag hebben we een geweldige autorit gemaakt naar Kaap de Goede Hoop: Een gewelige route en prachtige dorpjes langs de zee; Het NP Kaap de Goede Hoop is geweldig mooi; Het is een natuurpark waar je met je auto doorheen kunt rijden en op diverse punten zijn uitkijkpunten en veel wandelpaden zijn hier aangelegd; Je vindt in het park ook veel dieren zoals zebra’s etc

Uiteraard vele foto’s gemaakt maar die zien de liefhebbers nog wel. ZA is geweldig; de wegen zijn erg goed en de routes zijn onbeschrijfelijk mooi, het hele land is een grote pleziertocht om doorheen te rijden qua natuur en landschap. Groetjes en tot gauw! (zaterdag vliegen we weer terug) Yolanda en Gerben