Tags

, , , ,

Hallo allemaal,

Hier weer een berichtje vanuit ZA. We hebben een geweldige tijd hier! Na Nelspruit zijn we doorgereisd naar het Krugerpark; hier zijn we in Sabi Sand in een prive game reserve op safari geweest; GEWELDIG!!! we mochten 2 nachten verblijven in 2 superdeluxe lodges; in elke lodge hadden we een eigen butler; die ervoor zorgde dat we enorm genoten van ons verblijf door oa het bad vol te laten lopen zodat we hiervan konden genieten na onze middagsafari…..

We hebben hier veel gezien: Olifanten, Giraffen, Hyena’s (met jonge hyena’s), Waterbuffalo’s, Neushoorns (witte), Nijlpaarden, een Luipaard en Leeuwen; De leeuwen hadden net een Nijlpaard gescoord en zaten deze heerlijk uit elkaar te rukken voor diner!! Na een goed diner is het voor de leeuwen ook tijd om even iets aan gezinsuitbreiding te doen; pal naast onze Jeep!!! Fantastisch om te zien! Na de 2e middag safari werden we weer verwend door onze butler Lilly die ons bad had laten vollopen maar er ook voor zorgde dat we konden genieten van een prive diner in onze bungalow (met prive-zwembad!). Echt een superbeleving en we hebben er dan ook enorm van genoten!

Na ons verblijf in dit Game reserve park zijn we doorgereisd naar Graskop; en vanuit hier hebben we Blyde River Canyon bezocht; een enorm gebied met vele prachtige uitzichten en een enorme Canyon. Hier lekker rondgewandeld en genoten van de omgeving.

Vervolgens zijn we de grens overgegaan naar Swaziland; echt lachen hoe hier de bureaucratie geregeld is bij de grens; eerst moet je een stempel halen bij loket 1; dan een papiertje bij loket 2; dan mag je erdoor rijden; eerst je papiertje afgeven (er wordt echter niet naar gekeken dus waarom je dat papiertje dan nodig hebt?? het wordt meteen in een afvalton gegooid!!) Vervolgens wordt je auto nog gecontroleerd en dan mag je doorrijden. Swaziland is een klein land en er is best wel wat te doen: Raften, Gamereserve bezoeken, etc; maar dit heb je ook allemaal in ZA dus gewoon genieten van de omgeving en erdoor rijden. We hebben hier 1 nacht overnacht in de hoofdstad van Swaziland; Mbabane.

De volgende dag door Swaziland gereden en aan de zuidkant weer door de controles weer terug in ZA. We hebben doorgereden tot aan de plaats Vrijheid; een prachtige omgeving weer; je blijft je verbazen over de mooie routes; het prachtige landschap in dit bijzondere land.

Na Vrijheid zijn we door Zululand gereden en hebben we de Battlefields bezocht; indrukwekkend hoe men elkaar hier heeft afgeslacht voor een stukje land. Helaas zijn er erg veel mensen; Boeren (afstammelingen van de kolonisten uit NL, Duitsland en Frankrijk) en Zulu’s bij omgekomen. Bij de Bloedrivier staan 2 prachtige musea die eea verwoorden; een museum ingericht door de Boeren en aan de andere kant een museum ingericht door de Zulu’s. Wel een verschil in verhaal en daarom zo mooi om deze twee te bezoeken. Daarna hebben we nog een ander slagveld bezocht waar de gevechten ca 40 jaar later hebben plaatsgevonden tussen de Engelsen en de Zulu’s; hier hebben ze tegen de berg waar het allemaal gebeurde bergjes stenen (wit geschilderde) gelegd die een Engelse soldaat moet vertegenwoordigen die hier is omgekomen. Er zijn ongeveer 1300 Engelsen omgekomen bij deze gevechten dus je kunt je voorstellen hoeveel bergjes stenen hier liggen!

Hierna een prachtige rit door het werkelijk prachtige landschap van Zululand gereden en aangekomen in Ladysmith; vanuit hier willen we graag door Lesotho gaan rijden; helaas is de Sani pas in deze tijd geen optie; het is winter en we hebben geen 4WD; dus dan maar via de noordkant het land binnen en hier 1 of 2 nachten verblijven. Daarna rijden we weer door naar de kust van ZA….