Tags

, , , , ,

Hallo dan

Hier een berichtje vanuit ZA; Het is weer helemaal super; Gister hebben we Pretoria bezocht met een gids; Een oud fort van Nederlanders bezocht waar ze vroeger schuilden voor de Engelsen. Langs het Krugermuseum gereden en langs regeringsgebouwen.

Daarna reden we langs een stadion en toevallig was er een wedstrijd; dus wij hebben de gids ons daar uit laten stappen en zijn naar de wedstrijd gegaan: Orlando Pirates – Tottenham Hotspur (0-3) was natuurlijk erg gaaf om dit weer mee te maken !! en super hoe de ZA genieten van een voetbal match ook al verliezen ze……

Toen kwam het leukste (en moeilijkste!)…..we moesten terug vanuit Pretoria naar Johannesburg (Jo-burg); geprobeerd een taxi te vinden maar dit lukte niet…toen zijn we door een politie agent (aan wie we vroegen waar we een taxi konden vinden) in een busje gezet….en dit busje (die als een gek reed!!) zijn we afgezet bij het lokale taxistandplaats….nou ja; hier vindt je busjes (lokaal vervoer) en die rijden o.a naar Jo-burg; Aangekomen in Jo-burg (en toen was het al donker) moesten we nog een behoorlijk eind; dus wilden we een prive taxi maar ja…we werden heel lief geholpen en we zaten alweer in het volgende busje die vertrok toen die vol zat..naar Fourways; de wijk waar ons hotel was. Het geld wordt vanachter uit het busje doorgegeven naar voren en je wisselgeld komt vervolgens via die weg ook weer terug…

Toen ” heerlijk” gegeten bij KFC terwijl iets verder een Italiaan zat en een “Iersepub/rest” wat eigenlijk een betere optie was.. maar goed. Vandaag Soweto bezocht; heel indrukwekkend; je hebt er de wat betere wijk (rijk, te vergelijken met een gewoon inkomen in NL) en dan de middenwijk: hier heb je al geen eigen toillet en voorheen had je hier 1.4 liter water per dag te besteden voor drinkwater, jezelf wassen, schoonmaken; je kunt je voorstellen dat dit geen luxe is. In de armste wijk hebben we rondgereden en Isaac bezocht die hier samen met zijn 2 zoons woont; zijn vrouw had hem en zijn 5 kinderen verlaten…ZIjn zoon is beroemd want er is een boek over hem geschreven: Carol Lee “A boy called Freedom”. Zijn huis is gebouwd van Aluminium platen en op zijn landje verhuurt hij hutjes voor 40 rand per maand (4 Euro) Gelukkig hebben ze wel elke dag te eten en de volgende dag is het restje het ontbijt..De jongens gaan naar school, alhoewel het allemaal moeilijk is.

Lang verhaal nog Vervolgens nog het museum bezocht over de afschaffing van de Afrikaanse taal… Morgen met de bus naar Kruger park, waar we op Safari zullen gaan in het Krugerpark.