Tags

, , , , , ,

Hans Fallada - Kleiner Mann - was nun?Hans Fallada – Kleiner Mann, was nun?

Op weg naar het station werd ik staande gehouden. Hij wilde me een schrijver aanbevelen. Zo’n mooi boek had ik gegarandeerd in tijden niet gelezen. We moesten rennen om de trein nog te halen, de titel was me allang weer ontschoten. Via de mail maar eens informeren dus. Fallada, nooit van gehoord. Maar omdat ik elk jaar in Münster wat vrije tijd doorbreng, voornamelijk in drie verschillende boekenzaken, ging ik maar eens op zoek.

Het boek dat me werd aangeraden was er alleen in hardcover, duur dus. En omdat ik toch wel op de centen let, kocht ik een paperback, deze dus. Ik had wat informatie gezocht op internet, Fallada bleek niet de jonge Duitse schrijver waar ik naar op zoek was. Misschien heeft Marcel Reich-Ranicki toch wel gelijk, Duitsland heeft gewoon niet zo veel talent. Gelukkig is er dan nog een schrijver die meer dan een halve eeuw na zijn overlijden alsnog een groot publiek bereikt.

De kleine man die het boek zijn titel geeft is Johannes Pinneberg, die met zijn vriendin Emma ‘Lämmchen’, het lammetje probeert te overleven in het door crisis geteisterde Duitsland. Als Johannes dan ook nog eens zijn baan kwijtraakt, terwijl hij net vader is geworden, wordt de situatie er niet eenvoudiger op.

Wat doe je als er geen inkomen is, maar je toch het beste wil voor je kind? Als je de hele wereld tegen je voelt, maar je niet kunt vechten tegen een concrete vijand? Wanneer zelfs je eigen familie geen terugvaloptie blijkt te zijn?

Fallada schrijft traag. Het verhaal krijg nergens vaart. Maar tegelijkertijd irriteert dat niet, het past bij het prachtige tijdsbeeld dat geschetst wordt in dit boek. Over het Duitsland tussen 1933 en 1945 zijn boekenkasten vol geschreven, maar de jaren daarvoor ken ik slechts uit verhalen in geschiedenisboeken. Fallada heeft heel goed weten te beschrijven hoe het alledaagse leven in die tijd er uit zag. Zonder het voordeel van de terugblik, het boek kwam in 1932 voor het eerst uit, had hij blijkbaar toch de afstand om een prachtige roman te schrijven.

Dit jaar na de Weihnachtsmarkt toch maar eens op zoek naar een volgend boek van Fallada.

Citaat: “Aber früher war doch alles anders. Sie waren jung, sie waren verliebt, ein Strahlenstreif lief durch das donkerste Gestein. Heute ist alles zerschlagen, Berge trüben Schutts und dazwischen einmal ein strahlender Brocken.” (p.364)

Nummer: 12-013
Titel: Kleiner Mann – was nun?
Auteur: Hans Fallada
Taal: Duits
Jaar: 1932
# Pagina’s: 426 (2343)
Categorie: Literatuur
ISBN: 978-3-499-10001-7

Meer:
Hans Fallada.com
Wikipedia
Scholieren.com
Hans Fallada.de
Buechertreff